Rapporter fra læringsnettverk i trygge henderLæringsnettverk 2014 Tema for læringsnettverket var rett legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenester
Her er rapport fra læringsnettverket 2014: Rapport læringsnettverk rett legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenesten Helse Fonna 2014.pdf Læringsnettverk 2015Også i 2015 var temaet rett legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenester Her er rapport fra læringsnettverket 2015: Rapport læringsnettverk rett legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenesten Helse Fonna 2015.pdf Læringsnettverk 2016Det er fortsatt behov for forbedringsarbeid innen rett legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenester Her er rapport fra læringsnettverk 2016: Rapport læringsnettverk rett legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenesten Helse Fonna 2016 - juli.pdf |
Prosjekt velferdsteknologiGunhild H. B. Hjort var ansatt som prosjektmedarbeider ved USHT i Helse Fonna prosjekt Velferdsteknologi som var et samarbeid mellom Haugesund Kommune og Haugaland Kraft. Prosjektets formål var å teste ut velferdsteknologi, nærmere bestemt bruk av videokommunikasjon basert på fiberteknologi levert av Haugaland Kraft.
Prosjektet hadde til hensikt å utrede potensialet for bruk av fiberteknologi innenfor det som ligger i et utvidet velferdsteknologibegrep. Sentrale stikkord er teknologi for livskvalitet, gjennom mestring av dagliglivets utfordringer, trygghet, og kommunikasjon. Målet i prosjektet var Trygghet i eget hjem. Rapporten vil bli lagt her når den er klar til distribusjon. |
Prosjekt lindrende behandling i Karmøy kommune I 2015 og 2016 hadde Karmøy kommune et palliasjonsprosjekt. Palliasjon er aktiv behandling, pleie og omsorg for pasienter med inkurabel sykdom og kort forventet levetid. Lindring av pasientens fysiske smerter og andre plagsomme symptomer står sentralt, sammen med tiltak rettet mot psykiske, sosiale og åndelige/eksistensielle behov.
Her er rapporten: Sluttrapport Prosjekt i Karmøy kommune. lindrende behandling 2016.pdf |
Finnøy-prosjektet, et kompetansehevingsprosjektRapporten beskriver et skreddersydd kompetansehevningsprogram innen eldreomsorg som en kommune bestilte fra en høyskole. Programmet gikk over 1 år og hadde fire hovedtema; etikk/juss, den friske eldre og det helsefremmende perspektivet, den syke eldre og demensomsorg.Undervisningsformer var forelesninger, gruppeveiledning og skiftelige arbeidskrav. All undervisning foregikk i kommunen. 10 studenter med varierende kompetanse deltok på studiet som var på 10 studiepoeng. Prosjektet var spesielt og nyskapende ved at en høgskole ga et utdanningstilbud med studiepoeng ut fra opplevde behov i praksis. Erfaringene fra prosjektet viste at når praksis definerte læringsbehovet og den pedagogiske tenking var forankret i studentens egen praksis skjedde det relevant og spennende læring. Dette forutsatte tett samarbeid mellom aktørene både i planlegging, gjennomføring og evaluering av prosessen. Her er link til rapporten: http://www.hsh.no/biblioteket/forskningsstotte/hshpublikasjoner/rapporter.htm
|